2012. augusztus 11., szombat

Ereentől Ulánbátorig hosszú az út

Ereenből reggel indultunk tovább. Bevásárlás után megkerestük a buszpályaudvart és vettünk jegyet a mongol határvárosig, de a busz indulásáig még öt óránk volt. Amennyit várakoztunk az utóbbi időben, ez már meg sem kottyant. A várakozó tele volt mongolokkal, így legalább már tudtunk velük beszélni és értettük, hogy mit kell csinálni, mit mondanak nekünk.
A Kínából Mongólia felé utazók, tele voltak csomaggal, elmentek Kínába, hogy bevásároljanak, és 6-8 csomaggal tértek vissza, azonban az általános nem az volt, hogy bőröndben viszik át a dolgokat, hanem kukás zacskóban, és ezt ragasztóval jó szorosan körbetekerik, de vagy ötvenszer, jobbról-balról, elölről-hátulról, de még a bőröndöt is beragasztózzák. Délben már kezdtünk aggódni, mert a csomagok csak sokasodtak, és fogalmunk sem volt, hogy így hogyan férünk el a buszon. Egy buszon nem is fértünk volna el, de jött vagy három, és arra tolakodtak fel az emberek. A határon le kellett szállni, megvizsgálták a vízumunkat, a mongol részen pedig egy észak-koreai csoport betolakodott elénk. Nagyon komoly volt, mindegyiken vörös kitűző a nagy vezér képmásával, és katonás sorrendben lépkedtek egymás mellett.

Átértünk Zamiin Uudba, a busz pont a pályaudvaron tett le minket, mi némi pénz kivétele után felkerekedtünk vonatjegyet venni. A legtöbb embernek már volt vonatjegye az este fél hatkor induló vonatra, nekünk csak a fél tízesre jutott hely, de ez nem is volt baj, mivel a korábbin rengetegen voltak és hajnalban érkezett meg Ulánbátorba. Hat és fél órát kellett így várakoznunk, addig leültünk a pályaudvaron a földre, vettünk fenyőmagot (amit itt úgy esznek, mint a szotyit) meg szárított gyümölcsöt és azt eszegetve néztük a különböző ragasztási technikákat. A pályaudvaron árultak bócot is, vettünk belőle, ekkor hallotta meg egy 38 éves férfi, hogy mi tudunk mongolul és odajött hozzánk beszélgetni. Ezzel nem is lett volna probléma, de lerázhatatlan volt. Balázzsal beszélgetett nagyon sokat, el is vitte, hogy itasson vele kumiszt, de nem találtak. Meghívott minket magához, hogy csinál majd nekünk bócot, de nem hiszem, hogy lesz időnk elmenni hozzá. Nem tudtuk eldönteni, hogy csak nagyon közvetlen vagy hülye, de inkább a hülye felé billent a mérleg. Este a vonaton be is jött a kabinunkba egy vodkával, ami elég rossz minőségű lehetett, legalábbis hígító szaga volt. Ráült Szandi lábára és addig mondta, míg a Balázs ivott vele egy pohárral, de szerencsére aztán elment és nem láttuk.
Most a kabinunkban negyedikként egy 20 éves mongol fiú utazott, aki egy kicsit beszélt angolul is, és vele is nagyon jól elbeszélgettünk, kaptunk mongol neveket is. Balázs Anx lett (Első) Szandi Saraa (Hold) én pedig Naraa (vagyis Nap). Mi is adtunk neki egy magyar nevet: Ákos lett. A vonatút most is elég jó volt, bár sok bogár volt a kabinban így most tele vagyok csípéssel, de nagyjából az egész utat végigaludtam. Éjszaka pedig mikor felkeltem fantasztikusan szép volt a puszta felett látni a csillagokat a vonatból.

Ulánbátorban találtunk egy taxit, amivel elhozattuk magunkat a koliig, azonban a kollégium manager közölte, hogy szereznünk kell az egyetemtől egy papírt és csak az után kaphatunk szobát. Sok rohangálás, telefon, Krisztina és főként Emese segítsége után sikerült szobát kapnunk. Emese előző félévben tanult itt és itt maradt nyárra. Eljött velünk az egyetemre papírokért, meg megmutatta, hogy mi hol van a városban. Kiderült, hogy a tartózkodási engedélyhez szükség van aids-tesztre is, és másnap kéne menni a hivatalba elintézni a papírokat. Mi a kórház előtt akartunk enni, meg szobát szerezni. Sikerült végül szobát kapnunk, ami elég jól néz ki (a pekingihez képest fantasztikus). Két szobához van egy fürdő és egy hűtő. Még elég kevesen vannak a koliban, úgyhogy az volt a koncepció, hogy egy ilyen négyesben leszünk hárman, mikor betoppant Olivér, hogy 10 napot ő is itt fog lakni, úgyhogy Balázsnak addig van egy szobatársa. Olivérrel is bementünk a városba telefont venni és pénzt kivenni, meg elmentünk volna az aids-tesztre is, de már bezárt, úgyhogy ezt másnap reggelre halasztottuk. Itt az teszt elég hamar megvan, egy csepp vérből pár perc után megmondják az eredményt.

Reggel tehát elmentünk a kórházba, de ahova először mentünk, ott rengetegen voltak, kismamák, és a rendszer is érthetetlen volt. Így inkább elmentünk a koreai kórházba, ami jóval felszereltebb volt, bár itt kellett fizetni azért, hogy legyen oda kártyánk és a tesztért is. Az viszont meglepetésként ért, hogy a teszthez itt rendes vérvétel volt, amit én nem igazán bírok, ráadásul a kézfejemből vették a vért. Vérvétel közben, hogy eltereljük a figyelmünket, batman mongol nevét mondogattuk, ami igen vicces, lefordítva mongolról árnyékvitéz. Meg egy verset, amit a mongol nyelvi lektorral sokszor és részletesen vettünk. Az idő azonban nagyon elment, így nem tudtunk elmenni a tartózkodási engedélyért, majd hétfőn intézzük így el, pláne, hogy a teszt eredménye csak 2-3 felé lett meg. Délután piacra szerettünk volna menni, de nagyon esett az eső, így az eredményekért mentünk el, utána meg kajáltunk és egy könyvesboltba mentük el. A teszt nyílván negatív lett mindhármunknak, úgyhogy maradhatunk Mongóliában. J
Mondjuk nem tudom mi van azokkal, akiknek esetleg itt derül ki, hogy aidsesek. Hazaküldik őket, és mivel nem valósult meg az ösztöndíj még a repjegyet is vissza kell fizetniük, na meg ugye a betegség. Otthon azért szólhattak volna emiatt.

Ulánbátor eddig nagyon tetszik, bár tele van panelházzal, de nagyon hangulatos sétálgatni az utcán, miközben jön veled szembe néhány buddhista szerzetes. Ráadásul mi egy kolostor, no meg a sámánközpont mellett lakunk.